Hovedpine

Har du hovedpine og vil du egentlig helst være foruden, så hjælper jeg dig gerne!

Der er efterhånden mange forskellige typer af hovedpine, og det kan være svært at navigere i om det er den ene eller den anden type. Måske passer symptomerne fra flere forskellige slags hovedpine, på dig. Lad mig om at finde frem til den type hovedpine du har, og lad os sammen lave en behandlingsplan, så du kan få det bedre.

Herunder finder du en kort beskrivelse af de mest kendte typer af hovedpine:

SPÆNDINGSHOVEDPINE

Spændingshovedpine er den mest almindelige hovedpine som ca 70% af befolkningen oplever. Årsagerne til hovedpinen kan være meget forskellig fra person til person.

Hovedpinen føles som en spænding eller et tryk inde i hovedet. Det er ofte en svagere smerte som kan være kronisk, men som kan forværres af nogle specifikke bevægelser eller aktiviteter.

Symptomerne er ofte udløst af muskelsmerter/myoser i muskulaturen i nakken, låste led i rygsøjlen eller spændinger på forsiden i brystkassen og især halsen.

Dårlige arbejdsstillinger, ensidigt gentagende arbejde, dårlig holdning, for lidt søvn og stress er nogle af årsagerne bag spændingshovedpiner.

Spændingshovedpine kan udløse migræne.

MIGRÆNE

Migræne er en hovedpine af mere indgribende karakter og har betydeligt kraftigere symptomer end andre typer af hovedpiner. Ca. 8% af befolkningen lider af migræne og det rammer oftest kvinder. Migræne er karakteriseret ved at hovedpinen kun sidder i den ene side af hovedet. Den kommer i anfald og varer fra 4 – 72 timer. Den er ofte ledsaget af kvalme og opkastninger og ofte er man lys- og/eller lydfølsom når migrænen er på sit højeste.  Migræne kan både forekomme med og uden aura, som er et forvarsel om at migrænen er på vej.

ANDRE TYPER AF HOVEDPINE

Af andre typer hovedpiner kan nævnes hormonrelateret hovedpine, som ofte opstår i forbindelse med menstruation eller stofskifteproblemer. Hortons hovedpine som er en voldsom klyngehovedpine i kortere anfald og cervicogen hovedpine som stammer fra nakken og minder om spændingshovedpine.

HJERNERYSTELSE

Ved hovedpine skal også nævnes hjernerystelse. Hjernerystelse har sit helt eget symptombillede og er ofte udløst ved traumer mod hovedet. Ved hjernerystelse er det vigtigt både at behandle vedligeholdende faktorer, men også at få hjælp til at give hjernen ro til at komme sig. Ofte komme man for hurtigt igang med 'hjernearbejde' efter hjernerystelsen og udsætter derved hjernen for alt for mange stimuli. Dette kan forværre symptomerne og i værste fald blive en kronisk tilstand.

Ved behandling af hjernerystelse har jeg tæt samarbejde med Neurooptimetrist Malene Dall.

Book en tid og lad os gøre noget ved din hovedpine!